Zeph van Berlo is Universitair Docent Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, binnen de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR). Hij onderzoekt hoe technologische innovaties, zoals virtual en augmented reality, de manier beïnvloeden waarop mensen informatie ervaren en hoe dit samenhangt met gedragsverandering. Daarnaast richt hij zich op de rol van gamificatie in persuasieve communicatie en geldt hij als een vooraanstaand wetenschapper op het gebied van gamified advertising. In 2025 werd Zeph door de AAA onderscheiden als Mary Alice Shaver Promising Professor, een prijs die uitgereikt wordt aan veelbelovende jonge onderzoekers die uitblinken in innovatief onderwijs en onderzoek op het gebied van reclame.
Zijn werk is gepubliceerd in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften zoals het Journal of Advertising, Journal of Interactive Marketing en Journal of Business Research. Voor zijn werk naar het gebruik van kunstmatige intelligentie bij het ontwikkelen van stimulusmateriaal ontving hij de Best Article Award van het prestigieuze Journal of Advertising. Daarnaast ontving hij onderscheidingen voor zijn onderzoek van de International Association of Immersive Technology Innovation (IAITI), de American Academy of Advertising (AAA), de European Advertising Academy, evenals verschillende onderwijsprijzen.
Virtual reality (VR) als platform om duurzaam gedrag te bevorderen
In dit project onderzoeken we hoe VR ingezet kan worden om duurzaam gedrag te bevorderen door mensen te confronteren met de gevolgen van hun plasticconsumptie.
Science in and with Society: reducing emissions of TExtile Microplastics in the Netherlands [SISTEM-NL]
In dit project onderzoeken we in een multidisciplinair team, samen met burgerwetenschappers, de relatie tussen het wassen van synthetische kleding en de uitstoot van microplastics. Bezoek de website van ons project.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteren’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Je kunt je voorkeur op ieder moment wijzigen door op de link ‘Cookie instellingen’ te klikken die je onderaan iedere pagina vindt. Lees ook het UvA Privacy statement.